Du er den vigtigste person for os, og det er vores opgave at hjælpe dig.
Sådan behandler vi en underretning
1. Du modtager et brev
Vi sender et brev til dig, når en person fortæller os, at han eller hun er bekymret for, om du har det godt. Det kan for eksempel være et familiemedlem, en lærer eller en anden, som kender dig.
Vi sender en kopi af underretningen til dig, så du kan se, hvad bekymringen handler om. Normalt får du at vide, hvem der har kontaktet os. Det kan dog være nødvendigt, at vi skjuler navnet.
Dine forældre får et brev magen til.
2. Vi gennemgår oplysninger om dig
Hvis du har oplysninger, som du gerne vil have, vi skal kende til, kan du skrive eller ringe til os.
Vi spørger kommunen, om de kender dig og din familie. Det kan være, de allerede gør noget for at hjælpe dig.
Vi gennemgår oplysningerne om dig fra kommunen og taler med vores børnepsykolog om din sag. Vi ved meget om love og regler, og børnepsykologen ved meget om, hvad børn og unge har brug for, og hvilke problemer de kan have.
3. Vi inviterer dig til møde i Ankestyrelsen
Vi inviterer dig og dine forældre til et møde. Vi vil meget gerne have, at du kommer til mødet, så vi kan høre, hvordan du har det. Se mere om at være til møde hos os:
4. Vi beslutter, hvad kommunen skal gøre
Vi beslutter, hvad kommunen skal gøre for at hjælpe dig. Det kan for eksempel være, at kommunen skal undersøge noget mere om, hvordan du har det. Vi kan også beslutte, at du skal have en kontaktperson, eller at der skal komme nogen hjem til jer og hjælpe dig og dine forældre. Kommunen skal gøre det, vi
beslutter. Hvis vi mener, at kommunen gør det, den skal for at hjælpe dig, får du og dine forældre et brev om, at vi ikke gør mere.
Det kan godt være, at vi beslutter noget, som du eller dine forældre ikke er enige i. Vi lytter selvfølgelig til, hvad I fortæller os. Men vores vigtigste opgave er, at vi finder den løsning, som er bedst for dig.
Spørgsmål og svar om din underretning
Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, du kan have, når nogen er bekymret for dig og derfor har sendt en underretning til os.