Hvad laver Ankestyrelsen?

Ankestyrelsen afgør klager, fører tilsyn, koordinerer praksis og laver undersøgelser om udviklingen på social- og beskæftigelsesområdet, som vi deler med omverdenen.

Ankestyrelsen er en styrelse under Social- og Boligministeriet.

Ankestyrelsen er en uafhængig myndighed og er ikke bundet af instruktioner fra social- og boligministeren i vores afgørelser. Ministeriet kan kun føre et generelt tilsyn med medarbejdernes sagsbehandling og adfærd.

Styrelsen blev oprettet i 1973 og hed dengang Den Sociale Ankestyrelse.

Se vores lille film om Ankestyrelsen

Ankestyrelsens hovedopgaver

  • At afgøre klager - fortrinsvis på social- og beskæftigelsesområdet
  • At føre tilsyn med regioner og kommuner
  • At sikre borgerens retssikkerhed ved at koordinere praksis på landsplan, så borgernes sager behandles ensartet og korrekt
  • At formidle viden om udviklingen i praksis på social- og beskæftigelsesområdet.

Klagesager

Vi afgør omkring 50.000 sager om året, og klagerne handler blandt andet om:

  • Social- og beskæftigelsesområderne i kommunerne
  • Specialundervisning
  • Kommunale børn- og ungeudvalgs afgørelser om tvangsanbringelser af børn
  • Arbejdsskader
  • Arbejdsløshedsdagpenge og efterløn
  • Adoption
  • Udbetaling Danmarks afgørelser

Tilsyn

Ankestyrelsen fører tilsyn med, at regioner og kommuner overholder loven.

Vi trækker blandt andet på Ankestyrelsens samlede viden fra klagesagerne, når vi skal identificere områder i kommunerne, hvor der kunne være behov for en tilsynsindsats. Tilsynet beslutter selv, om der er anledning til at rejse en sag.

Praksiskoordinering

Ankestyrelsen har ansvaret for at koordinere kommunernes praksis på social- og beskæftigelsesområdet. Det gør vi på flere måder:

  • Ved konkret vejledning, principafgørelser, kurser, temamøder, telefonisk rådgivning og e-læring
  • Ved at undersøge praksis på udvalgte områder. Undersøgelserne bliver sendt til kommuner og andre interessenter.

Det Rådgivende Praksisudvalg er med til løbende at tilpasse og udvikle vores praksiskoordinering. Se Det Rådgivende Praksisudvalg (link)

Vores viden kan bruges af mange

Vi indsamler værdifuld viden, når vi behandler sager, udfører praksiskoordinerende aktiviteter, fører tilsyn og laver undersøgelser.

Den viden bruger vi til at identificere tværgående udfordringer med sagsbehandlingen hos kommuner og andre førsteinstanser. På det grundlag vurderer vi, hvor behovet for vejledning og rådgivning er størst. Vi bruger også vores viden til at identificere udfordringer ved lovgivningen.

Med det afsæt kommer vi med input til ny lovgivning eller ændringer i den gældende. Samlet set betyder det, at vi kan arbejde målrettet med at styrke behandlingen af borgernes sager – og dermed borgernes retssikkerhed.

Vi stiller samtidig vores stærke fundament af viden til rådighed for borgere, førsteinstanser, lovgivere, presse og andre aktører.

Andre opgaver

  • Centralmyndighed på adoptionsområdet
  • Tvistløsningsorgan i sager om mellemkommunal uenighed
  • Anmeldelsesmyndighed ved Folketingsvalg
  • Forvalter af Retssikkerhedsenheden – uafhængig enhed
  • Behandler underretninger om børn og unge
  • Sekretariat for flere nævn
  • Centralmyndighed for ansættelsesbeviser

Ankestyrelsen er anmeldelsesmyndighed ved folketingsvalg

Kandidater, der ønsker at opstille til folketingsvalget, skal anmelde det til os. Det betyder også, at partiernes godkendelse af kandidaterne skal meddeles til Ankestyrelsen. Vi kontrollerer anmeldelserne og laver kandidatfortegnelser.