- En aktuel (dateret) skoleudtalelse
Udtalelsen skal beskrive elevens faglige udvikling og aktuelle status i minimum dansk og matematik. Udtalelsen skal også indeholde elevens faglige og personlige trivsel i klassen. Du finder en skabelon til skoleudtalelse her (link)
- Den aktuelle elevplan og eventuelle handleplan
Elev-/handleplanen skal indeholde en beskrivelse af de tiltag, der er iværksat. Den skal også indeholde en beskrivelse af effekten af tiltagene samt planer og aftaler for opfølgning på det fremtidige arbejde.
- Den nyeste vurdering (PPV) fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) med forslag til den nærmere ordning af den specialpædagogiske bistand
Der skal også indgå tidligere (relevante) PPV’er. Særligt hvis den nyeste vurdering er et tillæg til en tidligere vurdering.
- Relevante faglige udtalelser om eleven fra andre sagkyndige
Faglige udtalelser kan være fra:
- psykologer
- børnepsykiatrisk afdeling
- læger
- udtalelser, rapporter mm. udarbejdet af Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation (VISO), Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse (DPU’er) eller lignende
- pædagoger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, talepædagoger m.fl.
Hvilke udtalelser, der er relevante for den konkrete sag, afhænger af elevens vanskeligheder og sagens karakter.
- Opgørelser på relevante tests
Relevante tests kan være:
- WISC (WISC-IV og WISC-V)
- BRIEF
- SRS
- SRS-2
- ADOS
- Beck Youth Inventories
- Diverse faglige test, som skolen løbende foretager.
I sager om dysleksi kan relevante tests være Ordblindetest.nu, DVO-testen, Testbatteriet, diverse læsetest samt andre test og udtalelser i forhold til elevens dyslektiske vanskeligheder.
- Andet, der kan være relevant for sagen
Dette kan være mødereferater mellem forældrene, skolen, kommunen m.fl. Det er især relevant, hvis kommunen i deres oprindelige afgørelse og/eller genvurdering henviser til specifikke mødereferater.
Kommunens ajourførte oplysningsark/journalark kan også være relevant, hvis der indgår relevante faktuelle oplysninger.
Særligt for klagesager om skolestartere
- En aktuel (dateret) udtalelse fra børnehaven
Udtalelsen skal beskrive barnets evne til at indgå i børnehavens dagligdag og aktiviteter. Den skal også indeholde barnets personlige, sociale udvikling og trivsel i børnehaven.
- En beskrivelse af hvordan eventuel opstart i SFO/førskole er gået
Beskrivelsen skal indeholde hvordan barnet indgår i de planlagte aktiviteter og det sociale samspil med de andre børn.
Alle dokumenter skal være angivet med korrekt dato for dokumentets oprindelige udarbejdelse.
Under sagens behandling i klagenævnet
Hvis kommunen kommer i besiddelse af nye relevante dokumenter, mens sagen er under behandling i klagenævnet, skal dokumenterne eftersendes til nævnet.
Nye relevante dokumenter kan være nye udredninger, nye relevante faglige udtalelser om eleven eller mødereferater, hvor der indgår relevante faktuelle oplysninger eller lignende.
Nævnets mulige afgørelser
1. Vi ændrer jeres afgørelse
Hvis vi ændrer jeres afgørelse, betyder det, at borgeren får medhold i sin klage.
Jeres afgørelse gælder ikke længere, og I skal kontakte borgeren, så I sammen kan finde et nyt undervisningstilbud, som stemmer overens med vores afgørelse. Når I har gjort dette, skal I træffe en ny afgørelse.
2. Vi opretholder jeres afgørelse
Hvis vi opretholder jeres afgørelse, betyder det, at borgeren ikke får medhold i sin klage. Jeres afgørelse gælder fortsat.
3. Vi ændrer jeres afgørelse, men borgeren får ikke medhold
Vi kan vurdere, at jeres tilbud ikke er godt nok, men at det som borgeren ønsker, heller ikke er det rigtige. I dette tilfælde peger vi på et andet tilbud, og I skal som kommune træffe en ny afgørelse.
4. Vi afviser sagen
I nogle tilfælde kan vi ikke tage stilling til borgerens klage. Det kan være, hvis:
- klagen er sendt efter fristens udløb
- klagen ikke befinder sig inden for vores område
- der ikke er truffet en afgørelse
- borgeren ikke har ret til at klage.
5. Vi hjemviser sagen
Hvis vi hjemviser sagen, sender vi klagesagen tilbage til kommunen. Det betyder, at I skal træffe en ny afgørelse på et korrekt grundlag. Vi hjemviser en sag, hvis:
- der er begået væsentlige sagsbehandlingsfejl
- sagen ikke er oplyst godt nok, før I traf afgørelsen.
Når resultatet af en klagesag er afgjort, sender vi en kopi til kommunen.