Sådan udfylder du Ankestyrelsens ankeskema

Kommuner skal bruge webankeskemaet, når de videresender klager i sociale og
beskæftigelsesmæssige sager til Ankestyrelsen. Her finder du dels en generel vejledning, dels
vejledning til de enkelte sider af webankeskemaet.

Generelt

Hvor finder jeg skemaet, og hvornår skal jeg bruge det?

Du finder webankeskemaet via virk.dk. Her logger du ind via Nem‐login med enten nøglefil eller
nemid.
Du skal altid udfylde et ankeskema, når kommunen sender en klage i sociale og
beskæftigelsesmæssige sager til Ankestyrelsen.
Du skal udfylde ét ankeskema for hver afgørelse, der er klaget over.

Hvad skal jeg udfylde?

I skemaet er en række obligatoriske felter, der altid skal være udfyldte. De obligatoriske felter er
markeret med *. Du kan ikke gå til næste side, før disse felter er udfyldt, og de obligatoriske felter
du ikke har udfyldt vil blive markeret med rødt, når du går videre i skemaet. Webankeskemaet
guider dig, så du kun skal udfylde de relevante felter. Nogle af kontaktoplysningerne bliver
udfyldt automatisk via dit login.

Dit skema vil blive gemt undervejs

En gang i minuttet bliver dit skema gemt som en kladde, kladden bliver gemt, hvis du logger af
virk.dk. Næste gang du logger ind vil du få valget mellem at forsætte på din kladde, eller starte
forfra på et nyt skema.
Vælger du at fortsætte på en gemte kladde, skal du sikre, at alle de rette oplysninger fremgår af
skemaet. Da skemaet gemmes automatisk en gang i minuttet, er de oplysninger som er indkastet
inden for det seneste minut ikke nødvendigvis gemt i kladden.
Det er ikke muligt at tilgå en liste over gemte kladder. Men du kan se den senest gemte kladde ved
log ind.

Kvittering

Du får en kvittering, når du har indsendt ankeskemaet. Her får du et løbenummer (Blanket ID),
der entydigt identificerer din indsendelse. Du får også en mail med løbenummeret, som du kan
bruge til reference ved fremtidige henvendelser i sagen. Du skal herefter downloade det
ankeskema, du har sendt til Ankestyrelsen og journalisere/gemme det på borgerens sag.

Vejledning om de enkelte sider

Oplysningerne på denne side er især nødvendige for, at Ankestyrelsen kan få kontakt med den
sagsbehandler, der har genvurderet sagen.

Felterne Kommune og Kommunens CVR‐nummer bliver automatisk udfyldt, når du logger på.
I feltet Afdeling skriver du den afdeling, der har udfyldt ankeskemaet. For eksempel
Ydelseskontoret.

I feltet Sagsbehandler bliver navnet på den sagsbehandler, der har logget ind på virk.dk,
automatisk indsat. Navnet skal ændres, hvis du sender sagen på vegne af den sagsbehandler, der
har foretaget genvurderingen. Du skal også skrive dit eller sagsbehandlerens kontaktoplysninger i
felterne Sagsbehandlerens telefonnummer og Sagsbehandlerens e‐mail.
Telefonnummeret skal indeholde otte cifre og gerne være et direkte nummer. E‐mail skal
indeholde @.

Hvis du vælger Nej til spørgsmålet Er genvurdering foretaget af ovenstående afdeling? kommer
feltet Afdeling der har genvurderet sagen frem. Her udfyldes navnet på den afdeling, der har
genvurderet klagen.

I feltet Klagesagens sagsid/journalnummer i kommunens systemer skal du skrive den
sagsidentifikation eller det journalnummer, der gør det muligt for kommunen at identificere
klagesagen, for eksempel borgerens CPR‐nummer.

I feltet Træffetid (den ansvarlige afdeling) skal du skrive det tidsrum hvor Ankestyrelsen telefonisk
kan træffe sagsbehandleren i kommunen.

Oplysninger om borgeren

I feltet Borgerens CPR‐nummer skal du skrive det 10‐cifrede personnummer – du kan skrive
CPR-nummer både med og uden bindestreg.

Når du har udfyldt og forlader feltet Borgerens CPR‐nummer, vil borgerens navn automatisk blive
vist i feltet Borgerens navn. Hvis CPR‐nummeret ikke findes i CPR, får du en fejlmeddelelse, og du
kan rette CPR‐nummeret og prøve igen. Hvis CPR‐registret ikke svarer, kan du selv skrive
borgerens fulde navn.

Hvis sagen handler om et barn eller en ung under 18 år, er det forældremyndighedsindehaverens
oplysninger, du skal skrive.

Hvis borgeren ikke har et dansk CPR-nummer skal du udfylde borgerens navn. Det er frivilligt,
om du også ønsker at udfylde borgerens telefonnummer og adresse.

Hvis der er en partsrepræsentant, værge eller anden klager markerer du det med et flueben
under overskriften Oplysninger om partsrepræsentant, værge eller anden klager.

Du kan også her udfylde oplysninger om andre personer, hvis det er en anden end
borgeren som afgørelsen omhandler, der klager i sagen.

Du skal under Kontaktpersonens rolle f.eks. vælge om det er en privatperson eller virksomhed. Du
kan herefter søge på CPR.nr., virksomhedens navn eller CVR. Når du har valgt den rigtige, vil
partsrepræsentantens oplysninger automatisk blive vist i felterne Navn, Adresse, Postnummer og
By.

Refusion

I sager om arbejdsgiverrefusion skrives oplysninger om arbejdsgiveren.

Fuldmagt

Du skal oplyse, om der er en fuldmagt, og en eventuel fuldmagt skal vedlægges på side 6.
Der skal som hovedregel være en fuldmagt, hvis en klage kommer fra andre end personer, der har
stillingsfuldmagter, fx advokater.Hvis der er en Stillingsfuldmagt, behøver der ikke at være en skriftlig fuldmagt. I feltet
Navn skrives for eksempel advokat + navn, så det klart fremgår, at der er tale om en
stillingsfuldmagt.
Advokater, revisorer, og organisationer, der arbejder under ansvar af en advokat, har typisk en
stillingsfuldmagt.

Her vælger du, hvilket lovområde afgørelsen drejer sig om og efter hvilken paragraf/kapitel,
afgørelsen er truffet.

Normalt skal der kun vælges ét sagsområde, men hvis kommunen i det samme brev til borgeren
har truffet afgørelser på flere områder ‐ og der er klaget over dem alle ‐ skal der tilføjes flere
sagsområder.

Eksempel: Har kommunen i samme brev (afgørelse) til borgeren givet afslag efter
Lov om social service om henholdsvis støtte til hjælpemidler (§ 112) og boligindretning (§ 116) ‐
skal der tilføjes flere sagsområder via knappen ”Tilføj”.

Sagsområdet er i begge tilfælde Lov om social service og under feltet Sagsområde vælges
henholdsvis § 112 og § 116.
Er der derimod i samme brev til borgeren kun givet afslag på støtte til en række forskellige
hjælpemidler, så er der kun behov for at vælge ét sagsområde, og valget af Sagsområde vil
være hjælpemidler (§ 112).
Område vælges i feltet Sagsområde, hvor de relevante love vises.
Det er muligt at tilføje flere sagsområder via knappen ”Tilføj”. Sagsområdet kan fjernes igen via
skraldespandsikonet.
Paragraf/kapitel vælges i feltet Sagsområde, hvor de relevante paragraffer/kapitler
vises.
Under nogle sagsområder som f.eks. ”Ansættelse med løntilskud - §§ 66-79 og 81”
under ”Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB-loven)” vises et yderligere felt:
”Hvilken paragraf er afgørelsen truffet efter?” her skal der angives yderligere
oplysninger indenforr inden for det valgte sagsområde.

Kan du ikke finde paragraffen?
Hvis du ikke kan finde en relevant paragraf/kapitel i dropdown‐listen, kan det være fordi, hele
loven falder under ét punkt (fx " Lov om socialtilsyn", hvor der under Paragraf vil stå
”Socialtilsyn”). Det kan også være fordi, paragraffen ikke har et selvstændigt punkt, og du må så
vælge opsamlingspunktet ”Øvrige bestemmelser”.

Det er muligt at tilføje flere lovområder via knappen ”Tilføj”. Lovområdet kan fjernes igen via
skraldespandsikonet.

Kommunen skal altid genvurdere sin afgørelse, når den modtager en klage. Det gælder dog ikke,
hvis ankefristen er overskredet ‐ se nedenfor om klagefristen.

Genvurderingen skal ske inden fire uger efter, at kommunen har modtaget klagen, dog skal det ske
straks, hvis klagen anses for hastende.

Datoen for genvurderingen må ikke være før datoen for afgørelsen. Datoen for afgørelsen må ikke
være før datoen for klagen. Du vil får beskeder herom i skemaet.

Ny afgørelse

Hvis kommunen efter genvurderingen giver klageren fuldt ud eller delvist medhold, skal
kommunen sende en ny afgørelse inden 4 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis kommunen kun
delvist kan give klageren medhold, skal klageren inden 4 uger meddele, om klagen fastholdes.
Hvis klageren fastholder klagen, sendes denne inden 14 dage efter modtagelsen til Ankestyrelsen
med genvurderingen.

Fastholdt afgørelse

Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, skal kommunen udfylde ankeskemaet og sende
skemaet og sagens akter til Ankestyrelsen inden 4 uger. Kommunen skal underrette borgeren om
genvurderingen, og at sagen sendes til Ankestyrelsen.

Klagefristen

I feltet under Oplysninger om klagefristen skriver du den dato, hvor kommunen har sendt eller
meddelt den afgørelse, som borgeren klager over.
Hvis kommunen har sendt afgørelsen digitalt eller i et brev, er det afsendelsesdatoen, du skal
skrive. Du skal også skrive, hvordan borgeren fik afgørelsen. Desuden skal du skrive datoen for
modtagelsen af klagen, og om klagen er modtaget digitalt, med post eller mundtligt.

Ankestyrelsen bruger oplysningerne til at afgøre, om der er klaget indenfor tidsfristen. Hvis
fristen er overskredet, må vi afvise sagen.
Kommunen skal ikke genvurdere afgørelsen, hvis klagefristen ikke er overholdt.
Kommunen skal i stedet straks sende sagen til Ankestyrelsen med skemaet og sagens
akter. Kommunen skal også underrette borgeren om, at sagen er videresendt.

Se mere om beregning af klagefrister (mangler link)

Her kan du for eksempel skrive, hvis klagen haster, hvis der er oplysninger om fremadskridende
lidelser eller andet, Ankestyrelsen skal være opmærksom på.

Du bliver her bedt om at oplyse, om sagen efter kommunens opfattelse indeholder principielle
spørgsmål. Sættes der flueben i feltet Principiel problemstilling, kommer der en boks frem, hvor
du kan angive en begrundelse for hvorfor der er tale om en principiel problemstilling.

Ankestyrelsen vil ‐ blandt andet på baggrund af kommunens oplysninger ‐ vurdere, om der er
grund til at behandle sagen principielt og offentliggøre den som principafgørelse. Principielle
spørgsmål kan for eksempel være fortolkning af nye regler eller betydningen af ændrede forhold
i samfundet ved vurderingen af reglerne på et område.

Du skal sende alle akter i sagen til Ankestyrelsen sammen med ankeskemaet.
Du skal vedlægge (uploade)

  • kommunens afgørelse
  • klagen over kommunens afgørelse og
  • kommunens genvurdering (medmindre kommunen vurderer, at klagefristen er overskredet)

Hvis kommunens afgørelse eller borgerens klage er meddelt mundtligt, skal du vedlægge journalnotatet, som dokumenterer afgørelsen eller klagen.

Under afsnittet ”Nødvendige akter” vil du, ud fra valg af sagsområde, blive guidet til at vedlægge
alle de rette akter.

Vejledning om akter

Send gerne de øvrige bilag i én samlet pdf‐fil eller som en pdf‐portefølje. Bilagene skal ligge i
kronologisk orden med yngste først.
Du kan tilføje flere bilagsfiler ved at trække dine filer fra en filfolder over i det stiplede område. Du
kan også benytte upload‐feltet ved at trykke på knappen ”Gennemse”. Her kan du markere flere
filer på én gang.
Vær opmærksom på, at hver fil ikke må fylde mere end 50 MB i alt kan du uploade højst 200 MB.
Hvis du vil sende yderligere oplysninger til en sag efter, at du har sendt ankeskemaet, kan du via
virk.dk sende oplysninger direkte til sagen. Du skal udfylde skemaet til supplerende oplysninger
og vedhæfte filer med oplysningerne.

Her kan du tjekke alle de oplysninger, du har skrevet i ankeskemaet, inden du sender det til
Ankestyrelsen.

Du skal være opmærksom på, at du først har indsendt ankeskemaet, når du har trykket på
knappen ”Send” i bunden af denne side.

Kvittering

Du får en kvittering, når du har indsendt ankeskemaet ved at trykke ”Afsend”. Her får du et
løbenummer, der entydigt identificerer din indsendelse, og et tidspunkt for afsendelsen.
Du får også en mail med løbenummeret, som du kan bruge til reference ved fremtidige henvendelser i
sagen.

På kvitteringssiden kan du downloade det ankeskema, du har sendt. Det indeholder alle de
indtastede data samt løbenummer og tidspunkt for indsendelsen. Du skal downloade kvitterings‐
pdf’en og journalisere/gemme den på borgerens sag.

Kontakt

Har du spørgsmål til ankeskemaet, er du velkommen til at kontakte Ankestyrelsen på
sikkermail@ast.dk eller telefon: 33 41 12 00.